100 objectes d’IKEA que ens hagués agradat tenir a VINÇON
És una publicació desenvolupada pel Disseny HUB Barcelona (DHUB) i l’arquitecte Juli Capella, parteix d’una idea provocadora i enginyosa de Fernando Amat, l’ànima de VINÇON, per unir dos mons aparentment oposats: l’esperit cosmopolita i exclusiu de VINÇON amb l’accessibilitat massiva d’IKEA.
En aquest llibre, es presenta una selecció d’objectes icònics d’IKEA que, per les seves qualitats estètiques o funcionals, podrien haver format part del catàleg de VINÇON, creant així un pont entre dues perspectives de disseny: l’escandinau i el mediterrani.
Una relació entre el disseny i les persones
Aquest llibre va més enllà d’una simple col·lecció d’objectes; és un viatge per la història del disseny i una reflexió sobre com aquest afecta la nostra vida quotidiana. VINÇON va ser pionera en fer accessible l’alta qualitat i el bon gust en el disseny, amb productes originals que marcaven tendència. IKEA, en canvi, va ser qui va portar el disseny a l’abast de tothom, revolucionant la manera com moblem i decorem les nostres llars.
Amb aquesta selecció, els autors busquen que cada lector trobi el seu propi significat i extragui conclusions sobre com aquestes dues institucions han influït en la seva vida i en la cultura del disseny en general. Des de la funcionalitat i senzillesa escandinaves fins a la passió i expressivitat mediterrànies, aquest llibre demostra que el disseny no té fronteres ni límits.
Democratització del disseny i sostenibilitat
La dualitat VINÇON-IKEA no és només un contrast entre botigues, sinó una reflexió sobre el paper del disseny en la societat. Aquest llibre posa en valor com totes dues marques han democratitzat el disseny, fent-lo més accessible per a tothom. Així mateix, examina com s’han anat transformant conceptes com la sostenibilitat, la funcionalitat i l’accessibilitat, que han estat claus en l’evolució de les dues empreses.
En un context actual, on la sostenibilitat i l’impacte ambiental són temes centrals, aquest llibre convida a reflexionar sobre com els objectes de disseny poden contribuir al benestar personal i alhora ser responsables amb el medi ambient. VINÇON, en la seva època, ja era pionera en apostar per un disseny funcional i durador, i IKEA ha evolucionat també en aquest aspecte, afegint iniciatives de reciclatge i materials sostenibles en els seus productes.
Diàleg entre emprenedors: global versus local
100 objectes d’IKEA que ens hagués agradat tenir a VINÇON és també la història de dos emprenedors visionaris que, tot i provenir de contextos culturals i comercials molt diferents, compartien una mateixa passió pel disseny. Mentre que IKEA va néixer en el fred nord europeu, amb un estil més racional i funcional, VINÇON va emergir a la vibrant Barcelona, impregnada de l’esperit creatiu i acolorit del Mediterrani.
El llibre ofereix una perspectiva interessant sobre com aquests dos models d’èxit global i local poden ser complementaris i fins i tot enriquir-se mútuament.
Com hauria estat un món amb VINÇON com a marca global?
Un dels aspectes més captivadors d’aquest llibre és la invitació a imaginar un món on VINÇON hagués estat la marca global en lloc d’IKEA. Com hauria estat la percepció del disseny mediterrani si hagués arribat a totes les llars del món? Amb aquest exercici imaginatiu, el llibre proposa una mirada única al valor que poden tenir les botigues i marques locals quan es converteixen en símbols d’una cultura.
Un homenatge a la creativitat i al disseny
Aquest llibre és, en definitiva, un homenatge a la creativitat, al disseny i a l’empremta que deixen les botigues que fan història. 100 objectes d’IKEA que ens hagués agradat tenir a VINÇON és una obra per a aquells que estimen el disseny, que senten nostàlgia per VINÇON i que aprecien el poder de les idees que canvien la manera com vivim i veiem el món.
Una edició imprescindible per a amants del disseny i la cultura
Per a tots els qui van ser fidels a VINÇON i per als qui han trobat en IKEA un espai per a expressar la seva personalitat, aquest llibre és una obra imprescindible. Amb dissenys icònics i reflexions profundes, es converteix en un regal ideal per a aquells que volen comprendre el valor del disseny en les nostres vides.
Editorial: Ajuntament de Barcelona
Any d'edició: 2024
Matèria: Art i disseny industrial / comercial
ISBN: 978-84-9156-608-3
Idioma: Català
Pàgines: 225
Alt: 295 cm.
Ample: 210 cm.
Deixeu una ressenya